Passion..

Sitter här i min ensamhet och skall snart lägga mig i min underbart mjuka säng för att förhoppningsvis somna och därmed kliva upp pigg och alert i tid imorgon. Sitter här väldigt irriterad och försöker komma på vad jag skall printa ner för er att läsa nu. Manchester United gick tyvärr och förlorade under kvällen, vilket är huvudanledningen till min irritation. Och att en sådan "skitgrej" för många kan påverka mig som person så mycket att jag klassar mig som väldigt irriterad är enligt mitt tycke ett väldigt intressant fenomen. Att sport och i synnerhet fotboll påverkar människor så mycket att hela deras vecka kan vara förstörd om favoritlaget förlorar är makalöst. Det tyder på passion!
 
Just fotbollens passion är det allra härligaste. Att befinna sig, som jag så ofta gör, i Malmö FFs himmelsblåa klack för att elda fram krigarna på planen är en upplevelse utöver det vanliga - gång på gång. Gåshuden som lägger sig som en knottrig heltäckningsmatta över ben och armar till följd av den höga ljudkuliss som råder är bara ett i raden av exempel på konkreta konsekvenser av stämningen och den påtagliga passionen.

Man kan fråga sig varför man lägger sina känslor i en fotbollsklubbs händer på det här viset. Hur tänker man när man ger ett gäng fotbollsspelare ansvaret för ens känslor? För egen del handlar det om innerlig kärlek till sporten men framför allt klubben. Det finns inget härligare än när Malmö FF går och vinner derbyt mot Helsingborg eller när Manchester United förnedrar Chelsea, Liverpool eller Arsenal. Då mår man som en prins.

Fotboll kan tyckas vara en simpel sport. Men det är så himla mycket mer. Det är de där vanliga människornas sport. För många, speciellt i exempelvis fotbollslandet England, är fotbollen det enda riktiga glädjeämnet i livet. Det är det som gör att man orkar upp till jobbet varje morgon och som får en att fortsätta trumma på i arbetslivet. Att få se sitt favoritlag på helgen är det alla längtar efter och att känna samhörigheten och gemenskapen på läktarplats är, som jag tidigare nämnt, grymt mäktigt!
 
Fotboll är ingen vanlig sport. Det handlar inte om en boll, 22 spelare och ett par domare. Det handlar om känslor. Passion, kärlek, stolthet och gemenskap!

Kommentarer
Postat av: Robin

När kommer blogginlägget om springsteen?

2009-08-20 @ 16:45:33
Postat av: IzzyDizzy

Är ju skönt när Liverpool förnedrar United på Old Trafford, det bästa som finns.

2009-08-20 @ 17:39:57
URL: http://izzydizzy.blogg.se/
Postat av: johanna

Äsch fotboll e kul hur som helst :D



Http://Johannalicious.blogg.se

Http://Johannalicious.blogg.se

2009-08-20 @ 18:37:03
URL: http://johannalicious.blogg.se/
Postat av: Anonym

en blå blogg ^^

2009-08-20 @ 18:45:34
URL: http://melz.blogg.se/

Vad har du att säga om inlägget ovan?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din reflektion:

Trackback
RSS 2.0