Glädjespridare sökes

När jag steg på bussen häromdagen kom en relativt fascinerande sak upp för mig. Jag stegade in i bussen och möttes av en storleendes chafför som var både trevlig och vänlig. Han drog något litet skönt skämt och frågade hur dagen varit och vips var jag genast på godare humör. En person som utnyttjar sitt jobb till att sprida glädje, så enkelt men ack så effektivt. Det där leendet som jag möttes av när jag gick på bussen fanns kvar i tankarna under hela dagen och när jag mindes tillbaka det hela fick jag genast ett litet leende på mina egna läppar.

Tänk vad enkelt. Snacka om bus(s)enkelt, hihi. Att genom att bara vara trevlig, genom att le och bryta det tysta mönstret kan man sprida glädje - och vem vill inte ta emot glädje egentligen? Det låter så himla enkelt att bara sprida denna glädje men detta till trots så är det få som gör det. Få som agerar glädjespridare, vilket man kan undra över - det som bevisligen är så enkelt!

Varför är det så? Man kan verkligen fråga sig varför världen är så fattig på dessa glädjespridare som har nära till skrattet. Exempelvis Usain Bolt är en sådan här person. En person som med glädje och livfullhet sprider glädjen kring sig och man kan inte annat än att le när man ser honom. Tänk om världen istället för att alla dessa personer som hatar bestod av rena glädjespridare - tänk hur bra alla hade mått och tänk hur härlig världen i allmänhet hade varit?

Personligen har jag i alla fall bestämt mig. Nu får det vara nog med den sura tonen och blicken mot medmänniskor. Nu är det trevliga Simon som ska spatsera på gatorna och i korridoren. Social, öppen och med ett litet leende på läpparna. Då tror i alla fall jag att det sprids glädje i min omgivning..

Vill passa på och tipsa om ett klipp på YouTube som sprider glädje. Ren och skär njutning när två asiatiska jänkare här tolkar Michael Jackson och hyllar den just nämnde med ett fullkomligt magnifikt medley. Jag rekommenderar dig att koncentrera dig till hundra procent om du väljer att lyssna på klippet - det är så nära öronorgasm du kan komma!




Kommentarer
Postat av: Alexander

Håller med dig. Även småsaker som att någon hälsar kan få en på bättre humör :D

Nice klipp ;D

2009-08-23 @ 01:08:18

Vad har du att säga om inlägget ovan?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din reflektion:

Trackback
RSS 2.0